Реставратори музею Прадо виявили найбільш ранню копію картини Леонардо да Вінчі «Мона Ліза», яка, як передбачається, була написана в майстерні живописця одним з його учнів. Раніше вважалося, що картина, що зберігається в мадридському музеї, була створена вже після смерті Леонардо.

Відомі десятки копій оригінальної «Мони Лізи», що зберігається в паризькому Луврі, які датуються XVI-XVII століттями. Вважалося, що картина з Прадо була написана раніше, проте великого інтересу для дослідників вона не уявляла, оскільки на задньому плані картини був відсутній пейзаж.

Саме пейзаж, що копіює задній план картини Леонардо, був виявлений реставраторами під шаром чорної фарби і потемнілого лаку, які і видалили іспанські реставратори, показав картину. В середині січня реставратори оголосили, що темна фарба на полотні з’явилася пізніше – в середині XVIII століття.

Крім того, раніше вважалося, що мадридська «Мона Ліза» була написана на дошці з дуба, поширеною в північній Європі, що могло вказувати на фламандського автора. Проте в 2010 році дослідники прийшли до висновку, що дошку зробили з волоського горіха, який, як та тополя, використовувався в Італії. Розміри іспанської роботи також відповідають оригіналу – 76 x 57 сантиметрів і 77 x 53 відповідно.

Те, що копія була зроблена за життя Леонардо, підтвердили і в Прадо, і в Луврі. Вчені з Франції припускають, що картину намалював один з двох учнів італійського живописця – небудь Салаї, який почав працювати в майстерні в 1490 році, або Франческо Мельци, приєднався в 1506 році. Дослідники, які вивчали картину в інфрачервоному випромінюванні, з’ясували, що робота над копією та оригіналом розвивалася приблизно однаково, що говорить про те, що обидва полотна могли писатися в один і той же час.

Дане відкриття дозволяє дізнатися про деякі деталі «Мони Лізи» Леонардо, яка збереглася гірше копії. Зокрема, на іспанській картині краще видно фрагменти стільця, оборка сукні і напівпрозора тканина, яка покриває ліве плече Мони Лізи, повідомляє Lenta.ru.